رابطه معماری با سبک زندگی

رابطه معماری با سبک زندگی

معماری یک فرآیند مشارکتی است. فضاهای ساخته شده می توانند با موجودات زنده و محیط اطرافشان طنین انداز شوند. تأثیر معماری بر زندگی ما بسیارقابل توجه است و درک این تأثیرات ما را برای هر گونه پیامدهای پیش بینی نشده آینده آماده می کند.

محیط همچون یک دست نامریی است که رفتار انسانی را شکل می دهد . صرف نظر از شخصیت های منحصر به فردمان ، رفتار های معینی هستند که تحت شرایط محیطی خاص دایما از ما سر می زند . در کلیسا افراد معمولا با زمزمه صحبت می کنند . در یک خیابان تاریک ، افراد معمولا با احتیاط و حواس جمع رفتار می کنند . در این راستا ، شایع ترین فرم تغییر جنبه درونی ندارد ، بلکه از بیرون رخ میدهد ما بر اساس دنیای پیرامونمان عوض می شویم . هر عادت به چارچوب وابسته است.

همانطور که انسان تکامل می یابد، فضاهای ساخته شده نیز در راستای رفاه عاطفی و ذهنی ما ارتقا می یابد و دیگرتنها یک سرپناه اولیه نیست. این فضاهای ساخته شده حالات روحی و فیزیکی ما را در سطح خرد منعکس می کنند و در ادامه جوامع ما و محیط زیست در سطح کلان به دنبال آن قرار می گیرند.

در این مقاله درک ما از فضاهای ساخته شده ، چگونگی تأثیر آنها بر زندگی، جامعه و رفاه محیطی را بررسی خواهیم کرد. مانند خانه‌ای که در آن می‌مانیم، محل کارمان و رابطه اش با میزان بهره‌وری ما. معماری در همه چیز نقش بسزایی دارد.

به عنوان مثال بیایید باغی را در حیاط یک گالری هنری مجسم کنیم. این فضا به عنوان یک عقب نشینی فضایی و بصری از گالری درک خواهد شد. گردش هوا دمای فضا را خنک می کند، رایحه سبز به تجربه طعم می بخشد و غیره. به بیان ساده هر فضای ساخته شده این پتانسیل را دارد که به طور ناخودآگاه بر شما و محیط شما اثرگذار باشد.

اهمیت معماری از خود فرد آغاز می شود. فضای ساخته شده می تواند خلق ، سلامتی و بهره وری شما را تحت تاثیر خویش قرار دهد. یک فضای خوب طراحی شده می تواند روحیه شما را افزایش دهد و سلامت جسمانی را ارتقا ببخشد.

تصور کنید در یک فضای کسل کننده و خفه کننده هستید. آیا شما سازنده خواهید بود؟

از سوی دیگر، فضایی را با نور مناسب و قابل تنفس تصور کنید. حال روحیه شما چگونه خواهد بود؟

مطمئنا بهتر از سناریوی اول.

با درک نیازهای جسمی و روحی خود می توانیم فضاهای بهتری خلق کنیم. در نهایت، فضاهای بهتر متقابل به بهره وری بهتر تبدیل می شوند! این فضاها را می توان با تهویه مناسب، نور، منظره، و زیبایی شناسی متناسب طراحی کرد.

تأثیر معماری بر توسعه جامعه

تأثیر معماری در زندگی ما از طریق رفاه جامعه نیز گسترش می یابد. فضاهای ساخته شده جوامع را به هم متصل می کند و حس با هم بودن را در این جوامع منتقل می کنند. هنگام طراحی شهرها و شهرک‌ها در مقیاس‌های بزرگ‌تر، طراحان آگاهانه فضاهای مشترکی را برای ارتباط و معاشرت افراد ایجاد می‌کنند به عنوان مثال، مناطق مسکونی برای دسترسی بهتر در نزدیکی مدارس و ارگان های دولتی قرار دارند. مردم این مناطق عمدتاً تمایل به داشتن مدارس و مشاغل مشترک دارند. بنابراین جامعه ای را در میان خود توسعه می دهند.

در سطح خرد، ساختمان های مرتفع و آسمان خراش ها دارای امکانات مشترکی برای جمع شدن و معاشرت مردم هستند.

تاثیر معماری در زندگی روزمره ما مشهود است. معماری تاریخ، فرهنگ و میراث را مستند می کند. رویدادهای قرن ها پیش هنوز قابل ردیابی هستند. ما از طریق این فضاهای ساخته شده با اجدادمان و سبک زندگی آنها آشنا می شویم. همچنین منعکس کننده رویکرد های فرهنگی، مذهبی و سوادآموزی آنهاست. در مورد آینده نیز معماری به ما کمک می کند تا با محدودیت های زیست محیطی و اقتصادی مبارزه کنیم.

درکلام پایانی یک محیط با ثبات که هرچیز دارای جایگاه اصلی خویش است و هر هدف محیط مختص خودش را دارد ، جاییست که عادات براحتی شکل می گیرند. اگر خواهان رفتار های با ثبات و قابل پیش بینی هستید باید محیط، فضا و معماری با ثبات و پیش بینی پذیری داشته باشید.

به گفتگو بپیوندید